Iedere eerste vrijdag van de maand is het Fundatie Friday! Tussen 17:00 en 21:00 uur kan je gratis genieten van een divers programma.
Deze Fundatie Friday sluit aan bij de tentoonstelling Cremer in context - de vroege jaren.
Kunstenaar Jan Cremer was groot liefhebber van jazzmuziek. Daarom is er vanavond een jazz optreden van trompettist Rémi Keupink en gitarist Jim van de Klundert. Tijdens dit concert spelen ze de muziek waar Jan Cremer van hield; Blue Note en het eerste kwintet van Miles Davis waar John Coltrane ook een belangrijke rol speelt. Aangezien de muziek van deze twee grootheden een inspiratiebron was voor beide muzikanten was het een logische stap om samen dit concert te doen. Geniet tijdens het optreden van klassiekers die niet mogen missen in het repertoire van Miles Davis en John Coltrane.
Programma:
18:30 – 19:00 uur Flitsrondleidingen tentoonstelling Cremer in Context
19:30 – 20:15 uur Live jazz muziek
Rémi Keupink (2001) is een enthousiaste Nederlandse jazztrompettist uit Zwolle. Hij volgt momenteel een Master Jazz Trumpet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hiervoor heeft hij zijn bachelor Jazz & Pop afgerond aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle. Als trompettist maakt Rémi deel uit van het toonaangevende Millennium Jazz Orchestra (o.l.v. Joan Reinders). Als organisator is Rémi voorzitter van de Stichting Jazz in Zwolle en heeft hij een eigen jamsessie in een Zwols café.
Jim van de Klundert (1998) is een Nederlandse jazzgitarist en componist met een authentiek lyrisch spel, geworteld in de jazztraditie. Zijn liefde voor muziek begon op twaalfjarige leeftijd, toen hij werd gegrepen door het spel van een fingerstyle-gitarist. De passie voor jazz ontstond enkele jaren later, toen hij voor het eerst de muziek van Django Reinhardt hoorde. Dit opende de deur naar de grootheden uit de geschiedenis van de jazz, als saxofonist John Coltrane. Hij studeerde af aan diverse conservatoria in Nederland, waaronder ArtEZ (Zwolle), het Koninklijk Conservatorium (Den Haag) en Codarts (Rotterdam).
Dit programma is een samenwerking met stichting Jazz in Zwolle.
Iedere eerste vrijdag van de maand is het Fundatie Friday! Tussen 17:00 en 21:00 uur kan je gratis genieten van een divers programma.
Fundatie Friday geeft je gratis toegang tot het museum en biedt een programma aan met o.a. livemuziek, performances, lezingen, rondleidingen en interviews passend bij het thema van de lopende tentoonstellingen.