Iedere eerste vrijdag van de maand is het Fundatie Friday! Tussen 17:00 en 21:00 uur kan je gratis genieten van een divers programma.
Deze Fundatie Friday sluit aan bij de tentoonstelling Cremer in context - de vroege jaren. Kunstenaar Jan Cremer was groot liefhebber van jazzmuziek. Daarom is er vanavond een jazz optreden van contrabassist Tijs Klaassen en saxofonist Gerben Wasser. Voor dit concert hebben zij de handen ineengeslagen om zich te wagen aan het Blue Note repertoire. Ze doen dit op hun geheel eigen moderne wijze, met gebruik van effecten terwijl de bekende Blue Note stukken herkenbaar blijven.
Programma:
18:30 – 19:00 uur Flitsrondleidingen tentoonstelling Cremer in Context
19:30 – 20:15 uur Live jazz muziek
Tijs Klaassen (1993) is een Nederlandse contrabassist en basgitarist. Naast het leiden van zijn eigen band, het Tijs Klaassen Quintet, is hij als begeleidingsmuzikant actief in tal van bands binnen de Nederlandse jazzscene. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij de jazzdocenten Ernst Glerum, Frans van der Hoeven en Ruud Ouwehand, en bij klassiekdocent Peter Leerdam. Tijdens zijn uitwisselingssemester in Philadelphia (VS) studeerde hij bij David Wong aan het Boyer College of Music and Dance. Tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten volgde hij privélessen bij Ron Carter, Orlando Le Fleming, Rick Rosato en Ben Street.
Gerben Wasser is een veelzijdig saxofonist, componist en bandleider met een uniek muzikaal palet. In 2017 studeerde hij met een 9 af aan het prestigieuze Prins Claus Conservatorium. Tijdens zijn studie maakte hij deel uit van toonaangevende orkesten zoals het Nationaal Jeugd Jazz Orkest en het Jong Metropole en deelde hij het podium met grootheden als Benjamin Herman, Izaline Calister, Greetje Bijma en Martin Fondse. Gerbens sound neemt het publiek mee op een onvergetelijke, muzikale reis vol energie en emotie, waar jazz in al zijn veelzijdigheid tot leven komt. Dit is jazz zoals je het nog nooit hebt gehoord – verrassend, meeslepend en swingend!
Dit programma is een samenwerking met stichting Jazz in Zwolle.
Iedere eerste vrijdag van de maand is het Fundatie Friday! Tussen 17:00 en 21:00 uur kan je gratis genieten van een divers programma.
Fundatie Friday geeft je gratis toegang tot het museum en biedt een programma aan met o.a. livemuziek, performances, lezingen, rondleidingen en interviews passend bij het thema van de lopende tentoonstellingen.